Ett ansvar att visa omsorg – Svenska kyrkans värdegrund II
Ett ansvar att visa omsorg är således Svenska kyrkans värdegrund (se Kommentar i SPT 12/2023). Men detta är lag och inte evangelium. Den är så allmänt hållen att den inte säger någonting om det specifika i att vara kyrka. Varje organisation, institution och företag som har ett vårdande uppdrag kan identifiera sig med den. Den kan säljas in till socialtjänsten, sjukvården, skolväsendet, äldrevården, förskolorna, assistansbolagen, ICA, Coop och förstås Jan Carlzons SAS.
I Svensk floskelordbok, sammanställd av Fredrik Kullberg, skulle den få höga poäng. Ordboken är en lista över »moderna floskler, populära inom svenskt samhälleligt, ekonomiskt och kulturellt liv... i syfte att genomlysa den språkliga dimma som lagt sig över landet och i någon mån få den att lätta». Den menar att »bidragande faktorer till den enorma mängd floskler som vällt fram över medborgarna de senaste 30 åren eller så» är exempelvis »svällande informationsavdelningar, makthavare som slutat läsa böcker, ett allt ängsligare samhällsklimat och digitaliseringens oändliga möjligheter till förytligande och försköning». Följden blir helt enkelt »högtravande men intetsägande ord och fraser som ter sig löjliga».