Filosoferande om gudsbegrepp
Denna filosofiska avhandling ställer frågan vilka skäl en gudstroende har att omfatta ett panteistiskt eller panenteistiskt gudsbegrepp. Den anför därför skäl för och emot dessa och klassisk teism. Dess värde eller svagheter ligger i den utförliga argumentationen, som här inte kan bli föremål för någon analys. Endast några av framställningens huvudtankar kan återges. Den är emellertid intressant att följa, då den hela tiden, sympatiskt nog, medvetet öppnar för invändningar. Man kan hoppas att det följande ger en liten uppfattning om problemens svårighetsgrad.
Författaren utgår från att gudsbegreppet är mänskligt konstruerat, men det innebär inte att Gud inte är verklig eller att det inte finns något väsentligt hos Gud, som gör vårt gudsbegrepp lämpligt. Pragmatiska argument uppfattas dock som likvärdiga med kunskapsteoretiska. De följder som vår förståelse av Gud får har stor vikt.
De konsekvenser som avhandlingen analyserar är de som talet om Gud kan hindra oss, och den livlösa naturen, från att leva – ett blomstrande liv. Jämlikhet mellan könen, miljömässiga hänsyn, förenlighet med vetenskap, hur vi ser på det onda och vad som är värt att dyrka är några av de värden vi måste beakta.