Jesu dop
»Hos dig är livets källa»
Trettondedagstiden mediterar kring Guds uppenbarelse i Kristus, inkarnationen och dess konsekvenser. Ur den aspekten firas denna dag Jesu dop. Faderns och Andens närvaro vid Sonens dop uppenbarar en god bit treenighetsteologi. Rösten från himlen anknyter också till de gamla profeterna och säger: »Här är Han som profeterna utlovat». Jesus döptes i vatten. Det knyter Jesu dop till skapelsen (1 Mos. 1:2–3). Att han, genom vilken allting är skapat, blir döpt i vatten markerar att när han föddes »kom han till sitt eget». Jesus döptes i Jordan, vars vattenflöde slutar i Döda havet. Efter Jesu död och uppståndelse är Jesus det »vattenflöde» som i stället ger världen liv.
Det liturgiska bruket att blanda vatten med vin i nattvardskalken har flera innebörder. Anknytningen till skapelsevattnet och till Jesu livgivande dop är ett par av dem. Vigvatten är ett allmänkyrkligt bruk som fördjupar vår känsla för dopet, både Jesu och vårt. Ett sätt att införa vigvatten är att placera en skål med vatten i kyrkans dopfunt. En text kan förklara innebörden.
Liturgisk färg Vit (Trettondedagens oktav), från 14 januari grön
Under veckan 13 januari Tjugondedag Jul, Epifanias oktavdag, vit; 18–25 januari Böneveckan för kristen enhet
Texter 2 Mos. 1:22–2:10, 1 Joh. 5:6–12, Luk. 3:15–17, 21–22, Psalt. 89:20–29
Psalmer
Denna artikel är för betalande prenumeranter
Betala för en webbprenumeration för att läsa den här och många fler artiklar.
Registrera dig
Har du redan registrerat dig? Logga in