I denna artikel reflekterar författaren med hjälp av en rad litterära inslag över tanken på Gud som historiens Gud; hur Gud verkar i historien och hur Gud kan bruka varje människa för en uppgift i det egna sammanhanget. Bo Johanneryd är teol. dr och komminister em. samt verksam i SPT:s redaktion.
Historia är inte bara det avlägsna; det som hände i går är historia i dag, och att leva i nuet är att leva i historien. Det historiska är därför existentiellt laddat. Vi kommer inte ifrån reflektionen kring historien, kring människa och folk i historien, kring Gud som historiens Gud. Frågorna aktualiseras inte minst när vi får dagliga rapporter om krigets fasor inte långt ifrån oss. Tankarna kan komma kring vad som döljer sig där i det historiska skeendet.
Gud och historien
Sambandet mellan Gud och historien tillhör de bibliska grundpelarna. I hela Gamla testamentet möter vi skildringen av den historia, där Guds närvaro är självklar, liksom hans handlande. När Sven Stolpe i sin bok om Erik Gustaf Geijer (Geijer, 1947) kopplar den geijerska historieuppfattningen till Einar Billings, pekar han på hur Billing i denna fråga ställer Hellas och Israel mot varandra. I Israel blir tillvaron »icke som för greken ett färdigt, harmoniskt konstverk utan en historia, ett drama»; »genom de väldiga nationella katastroferna tvangs Israel till insikten om att den levande Guden själv handlade med folket». Den levande Guden är i Israel historiens Gud.
Denna artikel är för betalande prenumeranter
Betala för en webbprenumeration för att läsa den här och många fler artiklar.
Registrera dig
Har du redan registrerat dig? Logga in