Vi har hört romerska katoliker tala om jungfru Maria som Alla folks Moder, men även som Moder Co-redemptrix och Mediatrix, att hon lider för oss, ger oss näring och vädjar för oss som en »moder till oss i nådens ordning» och bland annat hänvisar till Lumen Gentium (citatet kommer från punkt 61).
Såväl Benedictus XVI (d. 2022) som Franciskus (d. 2025) tog avstånd från Co-redemptrix-begreppet och nu fastställer Leo XIV i ett dekret, Mater Populi Fidelis, att beteckningen/titeln medåterlösare aldrig är lämplig att använda.
Det är Jesus och endast han, som är världens frälsare. Bruket av Co-redemptrix »[kan] skapa förvirring och obalans i harmonin mellan sanningarna i den kristna tron, för ’frälsningen finns i ingen annan [dvs. än Jesus], ty det finns inget annat namn under himlen som är givet åt människor genom vilket vi kan bli frälsta’ (Apg. 4:12)», står det i dekretet.
Vi kan se detta som ett framsteg. Det finns en hel del annat man kan ha synpunkter på när det gäller mariologin, men vi kan alla vara överens om att hon är ett stort föredöme, en inspirationskälla i tron. Detta markeras exempelvis tydligt i Augsburgska Bekännelsens Apologi. Hennes »ja» till Guds vilja är i vårt kristenliv det bästa av föredömen.
KOL




