I denna andra del av sin artikel försöker Fader Anders Åkerström, präst inom den grekisk-ortodoxa (gammalkalendariska) kyrkan, beskriva ett ortodoxt kristet liv i dag, hur det formas utifrån kyrkans fäder och ortodox tradition som traderats vidare genom generationerna. Att leva ortodoxt är att leva oberoende av den alltmer sekulariserade omgivningen i en bevarad ortodox kulturell tradition.

Fortsättning från föregående nummer.

Konvertiter och ortodox kultur

Att återfå de ortodoxa kulturtraditionerna är avgörande för den andra generationens invandrare som fått sin ortodoxi från föräldrar och förfäder. Men om det är avgörande för dem med åtminstone viss exponering för den traditionen, är det för konvertiten till ortodoxi i Sverige en förutsättning för framgångsrik tillväxt att han eller hon anammar samma kulturella traditioner.

I många fall har vi ortodoxt kristna misslyckats med att undervisa om den ortodoxa erfarenhetens fullhet. Vi har ofta berört dem med en ortodoxi »på ytan» och format vårt vittnesbörd till något, som liknar ett enkelt teologiskt alternativ till de rådande västerländska kristna traditionerna. I själva verket, utan att helt förstå oss på fullheten av den ortodoxa erfarenheten själva, har vi presenterat konvertiter för ett religiöst alternativ baserat på ett icke-ortodoxt system.

Resultatet är att många konvertiter lever med en ofullständig ortodoxi, som saknar ens den partiella exponeringen för ortodoxi som en kultur. En sådan ortodoxi kan inte fullt ut tjäna dem, eftersom de saknar en fullständig integrering av sina teologiska tankar och religiösa medvetande i det dagliga livet, i den kulturella traditionen – en integration som ortodoxin håller uppe vid dess praktiska sätt att överföra tron från generation efter generation.

Denna artikel är för betalande prenumeranter

Betala för en webbprenumeration för att läsa den här och många fler artiklar.

Registrera dig Har du redan registrerat dig? Logga in