Andlig ekumenik
En äkta andlig ekumenik ska därför i första hand vara en biblisk andlighet som speciellt inriktar sig på den gemensamma läsningen och det gemensamma studiet av bibeln. Den ska vara genomsyrad av mediterande bibelläsning (lectio divina), [...] det vill säga bibelläsning och bön i samverkan, som är hjärtpunkten i dialogen mellan Gud och människan. [...] En kristocentrisk andlighet utmärks av lyssnandet till Guds ord och den är också en sakramental andlighet. Kristus är närvarande i ordet och sakramenten.

Kardinal Walter Kasper, Signum nr 5/2007

 

Från Allah till Gud
Medan Koranens Allah mestadels reflekterar människors ego – Allah är en mäktig och ärofylld kung som belönar sina anhängare med världsliga njutningar om de lyder honom – reflekterar Jesus en Gud som i kärlek ger sig själv till dem i nöd för att de ska glädjas i Honom.

Omid Pasbakhsh, Till Liv nr 2/2020

 

Mina åsikter eller Guds mening?
Den bibliska uppenbarelsens Gud som inte alls erbjuder oss trygghet i självvalda värden och åsikter utan omvandling, förändring, till helighet.

Tomas Idergard, Dagen 11/6 2024

 

En god predikan
En god predikan … måste beröra tre nivåer: Hjärnan, hjärtat och människans liv och handlande. Och den bör inte vara längre än åtta minuter. Så sade påven med en vink till varje präst, »som så ofta pratar så mycket, utan att man förstår vad prästen pratar om».

Påven Franciskus, katolisch.de 12/6 2024

 

Bespottelse
Den som spottar på Gud / börjar oftast med att spotta på människan.

Joseph Brodsky

 

Blindhet
Det verkligt unika med oss svenskar är kanske inte vår feghet, utan att vi på samma gång är så kristna och så sekulariserade att vi inte känner igen en blasfemi när vi ser den.

John Sjögren, SvD 25/10 2021