Gunnar Löfgren: Från tro till kärlek. Keltax förlag, Uppsala, 2024. 200 sidor.

Gunnar Löfgren publicerar boken Från tro till kärlek. Boken är ingen exegetisk framställning utan mera en troslära för vår tid. I förordet redovisar författaren sin avsikt att ge bra och bibelförankrade förklaringar på centrala ämnen som tro, gärningar, tvivel, sjukdom m.m. (s. 2) Dessa perspektiv löper sedan genom hela boken.

Löfgren uppehåller sig kring den frälsande tron, i dess tre delar: kunskap, bejakande och förtröstan. Evangeliet ger oss kunskap, vi kan bejaka den och vi kan också förtrösta på den. Att tron på Kristus är central för Löfgren behöver ingen sväva i tvivelsmål om. På det sättet är boken ett stridsrop också in i en för många politiserad och tillrättalagd kyrka. Löfgren framhåller i hela framställningen förhållandet att människan samtidigt är rättfärdig och syndare (simul justus et peccator). I Jesus Kristus är hon rättfärdiggjord och försonad med Gud.

Att över huvud taget kunna bedriva historisk forskning bottnar i att människan djupast sett är sig lik genom seklerna. Bibelns människor är grundläggande desamma som vi. Vi reagerar i princip likadant som de i mötet med Gud och det heliga. Löfgren för detta i bevis genom sin bok vad gäller tro, pånyttfödelse, helgelse och evighetshopp. När människan möter Jesus Kristus kan något ske – hon kan nyskapas och ges nytt liv. Att Löfgren lutar sig mot exempelvis Martin Luther, C. O. Rosenius, Hugo Odeberg m.fl. framgår av en rapsodisk litteraturlista i bokens slut (s. 199). Vi erinrar oss då att f. Gunnar Rosendal uttryckte stor beundran för Rosenius i sin bok Lag och evangelium i Rosenii betraktelser (1944). Liknande framställning av det kristna troslivet ger Bo Giertz i sin klassiska Kyrkofromhet (1939). På det sättet anknyter Löfgren till klassiska framställningar.

Denna artikel är för betalande prenumeranter

Betala för en webbprenumeration för att läsa den här och många fler artiklar.

Registrera dig Har du redan registrerat dig? Logga in