Ohelgade bokbål
I det här sammanhanget kan endast minoriteter utgöra »folkgrupp», vilket gör att det offentliga brännandet av många andra böcker fortfarande skulle vara lagligt. Biblar, filosofiska skrifter, lagtexter och partiprogram kan även fortsättningsvis bli lågornas rov.
Jag har inget uppdämt behov av att få bränna koraner. Inga andra böcker heller för den delen. De enda böcker jag kostat på mig att bränna är otäcka volymer av heretiskt liberal teologi. Då har det inte rört sig om provokationer eller symbolhandlingar utan bara syftat till att begränsa de giftiga tankarnas spridning.
Debatten kring koranbränningar är dock understundom underhållande. På ena sidan står de som till varje pris vill försvara yttrandefriheten. Att bränna en bok är trots allt i någon mening ett yttrande.