DN-debatt om unga män
En kyrka på klassisk grund bör naturligtvis välkomna alla, men samtidigt peka på de moraliska och teologiska fundament som vi alla, unga som äldre, kan bygga ett tryggt och stabilt liv på.
Under rubriken »Radikala nätpredikanter söker locka våra unga» tar Hillevi Uddenfeldt och Olle Liljefors, kyrkoherde respektive biträdande kyrkoherde i Maria Magdalena församling i Stockholm, i DN (5/4) upp det som beskrivs som »ett nytt och skrämmande fenomen» i arbetet med ungdomar, nämligen ett »växande antal unga kristna som föraktar kvinnor, homosexuella och de med annan tro».
Förakt hör naturligtvis inte hemma i kristenliv och kyrka. Men skribenterna blandar korten på ett felaktigt sätt, äpplen med päron om man föredrar den bilden. Det gör de på olika sätt, bl.a. genom att koppla ungas intresse för kristen tro till den mörka, tragiska, men likväl tänkvärda TV-serien »Adolescence». Det hade varit välkommet att i detta resonemang peka på ondskans realitet, som verklighetstroget beskrivs i serien, inte minst genom utmärkta prestationer av unga skådespelare, samt på försoningens möjlighet genom Jesus Kristus.