Ministranter i gudstjänsten
Det är min erfarenhet att konfirmander och ungdomar mycket lättare uppskattar och förstår högmässan om de får uppgifter i den och inte bara ska sitta tysta längst bak och skriva vilken liturgisk färg det var i dag.
Högmässan är viktigast i allt vårt församlingsarbete. Kanske är detta fortfarande lite provocerande att skriva, men det är ändå en rimlig utgångspunkt utifrån en god kyrkosyn. Jag menar också att högmässan är den avgjort viktigaste undervisningen för konfirmander och ungdomar. Mer om det nedan.
Högmässan behöver därför vara bra! Predikan, psalmval, liturgi och inte minst engagemanget hos prästen och tjänstgörande lekmän. Och under hela min tid som aktiv i kyrkan har delaktighet varit en del i vad som anses bra. Jag tror att det stämmer. Kyrkvärdar och körsångare är vana vid att även låta barn och konfirmander vara med i några uppgifter vid särskilda tillfällen. Men nu har jag blivit ombedd att skriva om ministranter, en form för delaktighet som fungerar varje vecka och därför har en möjlighet att låta många vara med.
Ministranter (latin, »den som tjänar») i gudstjänsten är inget nytt. Redan i den tidiga kyrkan tjänstgjorde ministranter som celebrantens medhjälpare i liturgin. Det är därför snarast en återupptäckt i Svenska kyrkan att ministranter blir allt vanligare. Nu måste sägas att arbetet med ministranter underlättas otroligt mycket om församlingens gudstjänst har ungefär samma form varje söndag, och jag vågar dessutom påstå att den formen helst bör vara högmässans. Det blir mitt första tips.