Trefaldighetstiden tar avstamp i firandet av Treenigheten, att Gud som är en och den Ende, tillvarons grund och kärlekens urbild, möter oss som Treenig: »Hör Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft.» Israels trosbekännelse är kristallklar: Herren är Gud, Herren är en. Medan andra folk formade sina gudar efter behov och fantasi, så tror Israel och kyrkan på en enda, osynlig, helig och universell Gud. Men kyrkan känner också igen att Gud är En och Treenig i sin enhet: Fader, Son och Helig Ande.
Heliga Trefaldighets dag avslutar »Jesushalvan» av kyrkoåret, den period då vi firar Jesu ankomst, födelse, död, uppståndelse, himmelsfärd och Andens utgivande. Samtidigt introducerar dagen kyrkoårets andra halva, som är inriktad på den kristnes vandring från dopet till Jesu återkomst och domen.
Guds enhets trefaldighet har således gett namn åt halva kyrkoåret, ett sex månader långt firande av att vi i trons vandring lever i nådens trefald: Skapelsens nåd, frälsningens nåd, helgelsens nåd. Vi uppmanas att älska Herren till hjärta, själ och kraft för så älskar Gud, Den Treenige: Faderns älskande kärlekshjärta, Sonens utgivande av hela sin själ och sitt liv, Andens kraft till tro och efterföljelse.
Denna artikel är för inloggade användare
Registrera din e-postadress för att få tillgång till fler artiklar och vårt nyhetsbrev.
Registrera dig
Har du redan registrerat dig? Logga in