Dyr bok med kostbart innehåll
Så vad Modéus gör är att han visar på att bönen finns där mer naturlig än många vågar erkänna. För människan har oavsett religion eller kultur alltid varit en bedjande varelse. Det är som om vi inte kan undvika det.
Det har snart gått fyra år sedan Martin Modéus bok om bönen kom ut. Då var han biskop i Linköping, numera ärkebiskop. Trots att åren går är den värd att påminna om, eftersom den är lite lurig – lurig i god mening.
Den verkar enkel, kanske för enkel? Men det är att missta sig. Det är en bok om bönen som passar två grupper av bedjare, dels de som börjat smaka på bönen men varken riktigt vågar tro på det egna bedjandet eller på Guds svar, dels de som bett och bett intill håglöshet, trötthet och så förlorat orden.