Torsten Nilsson var en av nydanarna inom svensk kyrkomusik, inspirerad av såväl modernare musikaliska stilar som av gregorianiken. Hans tonsättningar gestaltar på ett lyhört sätt dramat i många kyrkoårets söndagar och texter. Skribenten, organist i S:t Andreas kyrka i Malmö, visar att han var »en av våra mest kontroversiella kyrkomusiker, men detta beror inte på någon upprorisk läggning utan tvärt om på en rakryggad strävan efter äkthet och sanning».
I den här artikeln vill jag lyfta fram musik av tonsättaren, organisten och kördirigenten Torsten Nilsson (1920–1999). Som organist verkade han bland annat i S:ta Maria kyrka i Helsingborg. Men mest uppmärksammad blev han för sitt arbete i Oscarskyrkan i Stockholm från 1962 till 1982, där han bland annat arbetade som dirigent för Oscars Motettkör. Jag kommer att lyfta fram hans gärning som tonsättare, ge några exempel på kompositioner samt visa på hur Nilssons musik, trots sin nydanande karaktär, kombinerar tradition och förnyelse.
Denna artikel är för betalande prenumeranter
Betala för en webbprenumeration för att läsa den här och många fler artiklar.
Registrera dig
Har du redan registrerat dig? Logga in