Vänd er till era biskopar!
Jag började ganska snart efter att ha läst detta fundera på hur jag kunde reagera på ett konstruktivt sätt.
Bröder och systrar i Kristus:
I veckan fick jag möjligheten att träffa min biskop för att dela med mig av de känslor som biskoparnas gemensamma uttalande väckt i mig och lyfta oron som jag känner för de mer konservativa församlingarna i mitt stift som riskerar att stå utan präster i framtiden.
Jag fick ett väldigt fint och ärligt samtal där jag kunde tala väldigt rakt om min syn i frågan och fick möjligheten att beskriva hur jag inte bara kände mig oönskad utan också förnedrad av uttalandet som visserligen är formulerat för prästkandidater men som i utsträckning rör biskoparnas vision som säger att alla präster i svenska kyrkan ska viga samkönade par »med glädje och av fri vilja».