Vänd er till era biskopar!

Jag började ganska snart efter att ha läst detta fundera på hur jag kunde reagera på ett konstruktivt sätt.

Dela
Vänd er till era biskopar!
Photo by Mediamodifier / Unsplash

Bröder och systrar i Kristus:

I veckan fick jag möjligheten att träffa min biskop för att dela med mig av de känslor som biskoparnas gemensamma uttalande väckt i mig och lyfta oron som jag känner för de mer konservativa församlingarna i mitt stift som riskerar att stå utan präster i framtiden.

Jag fick ett väldigt fint och ärligt samtal där jag kunde tala väldigt rakt om min syn i frågan och fick möjligheten att beskriva hur jag inte bara kände mig oönskad utan också förnedrad av uttalandet som visserligen är formulerat för prästkandidater men som i utsträckning rör biskoparnas vision som säger att alla präster i svenska kyrkan ska viga samkönade par »med glädje och av fri vilja».