Ambition för kyrkan
Ambitionsnivån är i ögonhöjd: att begripa vår samtid och vara samtidiga med den.
Jens Martin Eriksen, Moderna Tider, december 1992
Apropå presidentdebatter – redan 1985
Detta är läxan i all betydande teve-reklam: Den presenterar en slogan, en symbol eller en brännpunkt som för tittarna blir till en koncentrerad och övertygande bild av dem själva. När partipolitik ersätts med teve-politik är det samma syfte som eftersträvas. Vi får inte veta vem som är bäst lämpad att bli president, guvernör eller senator, utan vems »»image» som bäst når och mildrar det djupa missnöjet inom oss ... De som vill bli gudar formar sig efter de bilder som tittarna vill att de ska motsvara.
Mediaforskaren Neil Postman, Underhållning till döds (1985)
Medial underhållning
Om man använder så dyrbara minuter till att prata om struntsaker, så är det för att dessa struntsaker är mycket viktiga, eftersom de tränger undan viktigare saker …
Pierre Bourdieu, Om televisionen (1998)
Sammanfattar mysteriet
Bönen om Guds förbarmande sammanfattar hela mysteriet, livet i Gud, Guds innersta väsen. Vi tror på en Gud som öppnar sig för var och en av oss, så att vi kan leva i ständig dialog och relation med den Gud som i sig själv är dialog och relation mellan Fadern och Sonen i den helige Andes enhet. Gud blir Du för oss.
Anders Arborelius, Dagen 30/12 2023
Låt ögonen tiga
Det finns också en ögonens tystnad. En blick som ständigt irrar omkring, som alltid är på spaningen efter något nytt, vittnar om en larmande själ. Låt inte dina ögon stå i tjänst hos din nyfikenhet.
Liselotte J. Andersson, Pilgrim nr 1/2010