Uppenbart uppenbarat
Den kristna tron är uppenbarelsetro och dogmatiken – trosläran – är det språk med vilket kyrkan beskriver det Gud uppenbarat.
Judith Fagrell, Kyrkans Tidning, 14/2017
Kyrkliga lockrop
Det verkar som om [de anglikanska prästerna] trodde att folk kan lockas till kyrkan genom oupphörlig underhållning, upplysning samt förlängning, förkortning, förenkling och fördjupning av gudstjänsten. Och antagligen kan en ivrig ny präst i allmänhet inom sin församling finna en minoritet som gillar hans påfund. Men jag tror inte majoriteten gör det. De som blir kvar – många slutar alldeles att gå i kyrkan – härdar bara ut.
C S Lewis, Om bön (1963)
AI som predikant – eller en predikant som predikant?
Tolkning av Guds ord kan inte bli genuint mänsklig utan att en mänsklig hjärna med själ och medvetande är med i processen. Även om Gud naturligtvis kan handla där vi minst av allt anar det är själva framtagandet av en predikan också något som sker i en omistlig relation mellan Gud och den enskilde predikanten, och där både predikantens och mottagarens fria vilja att »säga ja till Gud och säga nej» (Svenska Psalmboken 289:1) spelar en viktig roll för själva mottagandet.
Åke Bonnier, Dagen 27/7 2023
Omodig psalmbok
Psalmboken är inte beroende av modet. Den hör till det gamla, som blir nytt ständigt igen. Men den har på vissa trakter kommit betänkligt ur bruk. Folk bär andra sångböcker med sig.
Nathan Söderblom, 1907
Att utforma en predikan
Eftersom det tar tjugo år att forma en människa, tar det också tjugo år att utforma en predikan. En sann predikan är ett utflöde av liv. Predikan växer, när den som predikar växer. Predikan har auktoritet, när den som predikar har auktoritet. Predikan är helig, när den som predikar är helig. Predikan är fylld med gudomlig kraft, när den som predikar är fylld med gudomlig kraft.
E.M. Bounds (1835–1913), Bönetjänsten